2007/09/12

متناقضات

-
الغريب في الامر .. برغم أنها بريئه كضحات الأطفال .. رقيقه كزهور التيوليب .. رومانسيه كأميرات شكسبير .. أنيقه كنجمات السينما .. خجوله كراهبات الاغريق .. صريحه كنور الشمس .. عفـوّية كنساء الريف .. طيبه القلب كأمي .. إلا أنني و رغم ذلك كله .. لم أقل لها حتى الآن .. أحبك
-
الغريب في الامر .. اننى اعشق الجلوس إلى جوارها .. الحديث معها .. الاستماع الى حكاياتها .. الافصاح عن همومي و مشاكلي .. الغناء لها .. التغزل في جمالها .. التروي في عيونها .. الاحساس بنعومة يديها .. الوجود فقط الى جوارها .. إلا أنني و رغم ذلك كله .. لازلت متوجسا من مشاعري تجاهها
-
الغريب في الامر .. برغم احساسي بمشاعرها الملتهبه و نظراتها الملهوفه .. وتفاعلي معاها .. تفكيري الدائم فيها .. وانشغالي باحوالها .. وجودها في قلبي وكياني .. و برغم احساسي بضآله نفسي .. وقلة حيلتي .. كائن رجعيّ التفكير .. متردد في قراراته .. متوجس في حياته .. يحب الناس و يستفزهم .. اجتماعي الى حد كبير لكنه يهوى العزله الى حدود اكبر .. لا املك من الدنيا مفاتيحها .. ولا ادرك حتى الان مسالكها و دروبها .. إلا أنني و رغم ذلك كله .. لا اعلم كيف قد تحبني
-
الغريب في الامر .. انها حلمي الاوحد .. و تجربتي الشخصيه الاولى .. الطريق الذي تمنيت ان اسيره .. و العالم الذي تمنيت ان املكه .. القلب الذي دقّ له قلبي للمره الاولى .. و العين التي اسرتني لأول وهله .. الفتاه الابسط .. و الشخصيه الاروع .. التي لم ولن اقابل مثلها من جديد .. إلا أنني و رغم ذلك كله .. تمنعني ظروفي من تحقيق حلمي .. تظهرني سلبيا .. رجعيا .. خائفا
-
الغريب في الامر .. انها جميله بشراسه .. و حنينيه بغزاره .. اكاد اجزم انها ستكون اميره في فستان الزفاف الابيض .. مضيئه وسط جموع الحاضرين .. تثير غيرة المتابعين .. الا اننى و رغم ذلك كله .. لم اتمناها كثيرا في تلك المشاهد .. ربما لانني اتمناها معي وحدي .. احتفل بوجودنا معا ... ونكون وقتها .. وحدنا .. نحن فقط
-
الغريب في الامر .. انها مازلت بعيده عنى .. مستحيله امامي .. صعبه على مثلي .. إلا انني ورغم ذلك كله .. كثيرا ما اراها زوجه في بيتي .. أم لأولادي .. رفيقه في دربي .. تعاونني في حياتي .. تجدد عنى همومي و الآمي .. تدفعني للامام .. و تزيل عني غبار اليأس
-
الغريب في الامر .. انها عنيده .. وانا الاكثر عندا على وجه الارض .. هادئه .. و انا الاكثر استفزازا على وجه الارض .. متفاهمه .. و انا الاكثر ديكتاتوريه على وجه الارض .. رقيقه .. و انا الاكثر توترا على وجه الارض .. إلا انني و رغم ذلك كله .. أعشقها
-
-
-
الغريب في الامر .. أنني و بعد ان انتهيت من كتابه هذه التدوينه .. لم اعلم كيف كتبتها .. لم اعرف لما كتبتها .. لم افهم عمن كتبتها .. ولازلت احتاج اياما لافهم مغزاها .. إلا انني و رغم ذلك كله .. اشعر بالراحه
-

18 comments:

Hadota ... حدوتة said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ايه يا عم طنطاوى

انت مش ملاحظ انك الشهر ده بس كاتب يجى 10 مواضيع ؟؟؟؟؟؟؟
انت عايش قصه حب ولا ايه

هيه مين ياترى اللى وقعتك و لخبطت كيانك بالمنظر ده

عقبال ما نسمع عنك اخبار كويسه قريبا جدا باذن الله

Anonymous said...

اخى الفاضل
انى والله لاحسدك ان تجد فتاة بكل هذه الخصال
لماذا تتردد مشاعرك تجاها طالمافيها كل ما تتمناه ولماذا تتعب نفسك وتتعبها معك؟؟
طالما بتعشقها وهيا بتحبك مش مهم اى شىء اذهب اليها واخبرها بحبك لها ورغبتك فى الزواج منها

لاتعذب نفسك او تعذبها وحاول الا تخسر انسانة بكل هذه المواصفات
صدقنى سوف تندم ان ضاعت منك لانك لن تقابل حبا اخر مثلها
وان كان على الظروف التى بتقول عليها حبهاليك سوف يجعلك اقوى رجل والبنت اللى تكون بهذا الوصف سوف تتحملك على كل ظروفك لا يهمك اى ظروف واذهب فى طريقك سعادتك وتغلب على ترددك قبل ان تخسرها ...مش هتخسر اكتر من اللى هتخسره لو مصارحتهاش

استخير ربنا وامشى فى الطريق اللى انت ناوى عليه لو ربنا وفقك يبقى هوا الخير لوأراك طريقا اخر فقد فتح لك طريقا الى الخير ويكون الخيره فيما اختاره الله
اتمنى لك الخير وكل سنة وانت طيب
اخوك احمد

Dr.TANTAWY said...

hadota

هيه فعلا خياااال :) بس كل واحد عند امل .. و ربنا يبعت هههههه

Dr.TANTAWY said...

anonymous

لا لخبطه ولا حاجه :) انا كاتب مواضيع كتير لكن مختلفه المضمون و القصه ..يعني مفيش رابط واحد ما بينهم غير انى بقعد كتير ف البيت ف بلاقى وقت اكتب اكتر .. ده كل الموضوع

تحياتى

Dr.TANTAWY said...

ahmed

ليه واخد الموضوع على اعصابك كده :) و كأنه حقيقي

اخي العزيز الموضوع كله قصه .. خيال .. مش اكتر ولا اقل

كلامك صح و على عيني و راسي طبعا .. و اوعدك لو قابلت واحده ( انا شخصيا ) و كان الوضع زي ما انت بتقول اكيد هعمل كده ان شاء الله

تحياتى و شكرا على رأيك

Anonymous said...

طنطاوى انتو ليه كلكو كده؟
انا بحب واحد زى اللى فى البوست
اعمل فيه ايه

Anonymous said...

واخد الموضوع على اعصابى لانى مررت بهذه التجربة ومازالت اندم انى لم اتغلب على ترددى

Anonymous said...

انت قلت ارتحت لما كتبت الموضوع ده
معني كده انك بتمر بالقصه دي لان اللي بيرتاح لما يكتب حاجه يبقي اكيد اكيد تعبان منها انا رايي زي ماقال الاخ احمد انك لوفعلا بتمر بالتجربه دي يبقي حرام تضيع الوقت
اللي يحب لازم يكون ايجابي لان الحب بيقوي الانسان مش العكس

Dr. Tantawy said...

anonymous

يعني ايه كلنا كده ؟؟

لو بتحبي واحد زي اللى في البوست يبقى سيبك منه لانه بيوجع القلب و الدماغ :)

اعتقد ان ربنا لو كاتب لحد حاجه بيشوفها في جميع الحالات اكيد

تحياتى

Dr. Tantawy said...

ahmed


ربنا يوفقك ان شاء الله و يعوضك الاحسن اكيد ان شاء الله

Dr. Tantawy said...

؟؟؟؟

انا برتاح لما بكتب اي حاجه :) بس استخدمت الكلمه هنا عشان كنت حاسس الحاله كلها في التدوينه .. بس مش معنى كده اني عايشها او انها واقع

مفيش حاجه اسمها بنضيع وقت ..الحب مهواش لعبه و لازم تخلص .. كل حاجه في الدنيا ليها التزامات و اعتبارات .. لو حضرتك في قصه حب مثلا و تعاملت معاها على انها لعبه و لازم تخلص بسرعه ..ممكن السرعه دي تكون نهايه سريعه و مأساويه للقصه

Anonymous said...

بص يا طنطاوى بطل لف ودوران حوالين نفسك وحوالين اللى بتحبها
وبطل تقول انك مش عايش قصة حب
على فكرة هى لو عارفة المدونة وبتدخل
عليها هتبقي حاسة بيك واكيد بتتعذب زيك بالظبط
وبطل التردد اللى انت فيه ده
واسمع كلام الاخ احمد
رمضان كريييييييييييييييييييم
سلام

Anonymous said...

Ramdan kareeeeeeem

Dr.TANTAWY said...

anonymous

اولا مفيش حد وصي عليه

ثانيا انا مش مضطر اكذب

ثالثا .. كل واحد ادرى بحاله و ما يعيش فيه

رابعا .. شكرا على كلامك اللى هعتبره نصيحه مش اكتر ولااقل

شكرا مره تانيه

Dr.TANTAWY said...

allaho akram !!

Anonymous said...

enta msh btgdb 3la 7d 3"ir nafsak. w elle ygdb 3la nafsoh yb2a 7"sr ktir.3la fekra lw da7"lt w shafet el comments di hatbaa 7"sertaha forever.rabna yehdik. ramdan karim.

Dr.TANTAWY said...

anonymous


aana 7ases enk 7ad khalefny w nseeeny .... !!!

momkn a3rf men 7adretak ?????

rabena yehdy el game3 !!