2007/01/25

انت إذن .. تحب

حين ترى ضحكه طفلك في عينيها ... حين تراه و عمر القصه أيام .. حين تكون أعز إليك من الدنيا .. حين تحبها حبا فاق الأحلام ... حين تكون النور لظلمه أيامك .. حين تحيطك همساتها ... تشعر بسلام .. حينها .. تتأكد .. أن المشاعر صادقه .. ان القلوب توددت .. و تجرعت لوع الهيام .. لا تدري اين تقابلك تلك العيون في مهدها .. لكن قلبك قد أثاره حسها .. و وقارها .. و بريقها .. و الحسن في قسماتها .. لا تدري حتى كيف صرت أسيرها .. و برغم قيد الأسر .. لست تملها .. لا تدري كيف تسمرت قدماكما .. و بأي سحر .. قد رماك جمالها .. لكن داخلك اليقين بأنها .. ملأت جوانبك .. هوى

5 comments:

albida said...

لا لا لا لا!! ايه الرومانسية دى كلها... و أنا اللى كنت فكراك سياسى بس
:)

مبروك أولا على البلوج
ثانيا تعبيراتك رقيقة أوى وقوية فى نفس الوقت.. احييك على أحساسك

manal

Dr. Tantawy said...

albida

انا احترت معاكي :))) انتي بتؤمني بالحب و لا لأ
مهو طالما فهمتي التعبيرات يبقى فهمتي المعني يبقى مقتنعه بوجوده

اي خدمه .. أدي أول حاله و عالجناها الحمدلله .. اللي بعده

albida said...

هههههههه
كونى أنى مش بؤمن بالحب فده ميمنعش انى أعرف الشىء الجميل من الوحش... ممكن الواحد فينا يعترف بأن فنان معين موهوب برغم أنه بيتعارض مع فكره, مش كده؟

أنا عجبنى أحساسك واختيارك للكلمات وأسلوب عرضك للموضوع لكن الفكرة نفسها انا مش مقتنعة بيها

شكل الحالة بتاعتى هتعصلج معاك شوية يا دكتور
ههههههههه

manal

Dr. Tantawy said...

ولا عصلجت ولا حاجه

كل اللي بيحب بينكر في الاول
لكن مع اول قلمين ..قصدي مع اول شمعه و ورده هتقري بكل حاجه .. بس هوه يجي و انتي هتقولي .. ربنا قادر يبعتهولك يا بنتي

albida said...

هو مين ده اللى يجى؟!!! بعد الشر
:)

أنا مش ناكرة وجود الحب فى دنيتنا.. انا بس بنكر طريقة فهم الناس له, الحب فى نظرى ما هو الا توافق نفسى بيقوم بين طرفين نتيجة لعوامل كتيرة... بمجرد ما العوامل أو الصفات المشتركة دى بتختلف, التوافق بينتهى على طول!! أما نظام هعيش علشانك وحب من أول نظرة وكيوبيد... الحاجات دى كلها متدخلش دماغى بصباع كفتة
:) :)
كمان الانسان ملول بطبعه فالتوافق ده مش بيستمر كتير وحتى لو استمر بيبقى بصورة عقلانية عادية مش زى اللى بنقراه فى الكتب وبنشوفه فى الأفلام
ومن الاخر كمان التوافق ده بيكون مدفوع برغبة جنسية.. وده طبعا بيبقى فى اللاوعى

أما عن علاقات الحب التانية زى حب الأم لأطفالها فدى غريزة زى الجوع... وفى حالة البنى ادمين الحب ده مش بيأخد صورة غريزية أوى زى عند الحيوانات

لا حول ولا قوة الا بالله!! رجعت أرغى تانى... معلش هبقى أجيب معايا المرة اللى جاية بلاستر أحطه على بقى
هههههههههههههه


manal