2008/06/25

ضوء أبيض

-
حين تكون وحيدا بالمنزل .. عليك تعلم بضع أمور
-
أنت تعلم الآن .. أن قليلا من الماء الساخن لبضع ساعات .. كافٍ لإزالة أى اطعمه تلتصق بالقدر الذي اعددت به
طعام الغداء
-
لابد أنك تعلم ايضا .. أن رائحة الغاز لاتدرك بسهولة ... لذا أنت تقرأ فى كل يوم تلك الجمله التي تقول .. تأكد من إغلاق محبس الغاز بعد الاستعمال
-
أنت لاتريد ان تسمع عن لحظات محبطه تقودك للجنون
-
أنت لاتريد ان تعرف أوقات يصبح فيها وجهك واطرافك زرقاء كالثلج
-
أنت لاتريد ان تعرف معنى ان تكون فى منزل مليء بالغاز بينما انفك فاقد لحاسة الشم تماما بفضل نوبة البرد التى لاتفارقه
-
أنت لاتريد ان تعرف معنى قضاء ليلتك وسط الاسلاك التي تخرج من جسدك وتدخل اليه .. بينما صوت جهاز المتابعه الرتيب يدق فى ملل بجوارك قاتلا كل لحظة نوم قد تزورك فى تلك الليله
-
أنت لاتريد ان تعرف كلمات رددها الكثيرون فى بعض البرامج المملة عن رؤية الضوء الابيض فى نهاية ممر مظلم طويل ... و احساسك الذي صار فجأة مرهفا الى اقصى الحدود
-
أنت لاتريد ان تعرف معنى ان تهم بحزم حقائبك .. لكنها هذه المره تحديدا .. استعداد لمغادرة الحياة
-
أنت لاتريد ان تعرف معنى ان تكون مع كل تلك المتناقضات .. أقصد أن تكون .. أنا
-
-

23 comments:

Straightforward said...

يا خبرررررر يا طنطاوى
الموضوع طلع كبير اوى
وعمال تقول حاجة بسيطة :((

بجد والله الف مليون سلامة عليك
يارب تكون كويس دلوقتى
بس المفروض تخلى بالك من نفسك اكتر من كده
ولو فيه برد وحاجات من دى متسيبهاش تتمكن منك للدرجة دى


هتستغرب لو قلتلك انا كمان كان عندى برد فظييييييييع فى نفس الوقت تقريبا

هتستغرب كمان لو قلتلك انا كنت حسة ان فيه حاجة وكنت قلقانة جدا .. والتعليق بتاع البوست اللى فات قلقنى اكتر وردك على التعليق قلقنى اكتر واكتر

ولسه قلقانة وعاوزة اطمن انت عامل ايه دلوقتى

انا والله زعلت اوى
وهفضل زعلانة لغاية ما اطمن انك بقيت كويس الحمد لله وخفيت خالص

وبعدين ايه حكاية الضوء الابيض دا .. بعد الشر عنك متقولش كده تانى ..


ربنا يطمنا عليك باستمرار وابقى خالى بالك من نفسك اوى

CALM CAT said...

1900 حمدالله على سلامتك يا دكتورنا الكبير ويارب اللى بيكرهوك يارب

Anonymous said...

لو الكلام ده عليك يبقى ألف سلامة أصل انا جربت موضوع الغاز ده قبل كده ،، سااااااااااعة بشم ف وغاز واقول ايه الريحة الغريبة دي هههههههههههههه

دلوقتي القطها على بعد أمتار

ياه ع الاحساس،، بجد بجد يا رب ما حد يمر بالتجربة دي

د/ طنطاوي،، تعيش وما تاخدش غيرها :)

مها ميهوووو

Tener Rose Fans said...

الف سلامه عليك يادكتور طنطاوى
ياريت تطمنا عليك و ترجع تكتب بوستاتك زى زمان

Straightforward said...

ايه يا طنطاوى
انت فيييييييين
فين البوستات الجديدة
مش متعودين على الغيبة دة
متقلقناش عليك كده
الحكاية مش ناقصة الله يخليك

البوست دا خلاص حفظناه
خلاص عرفنا ان المية السخنة بتقضى على الدهون كما قالت ابلة نظيفة
بس الدروس المستفادة بقة اللى مقلتهاش ابلة نضيفة فى الاعلان
مالكش دعوة بالمطبخ
ولا بالمواعين
واشترى اكل ديلفرى
هارديز ولاكنتاكى ولا اى حاجة
كله الا صحتك

عرفنا كمان ان الغاز حاجة وحشة والمفروض نقفل الانانبيب


بس ناقصنا التفاصيل
يعنى مين شم الغاز ومين انقذك؟
ومين وداك مستشفى
ورحت انهى مستشفى
وخرجت منها ولا لسه
وخفيت وبقيت كويس ولا ايه النظام
؟؟؟


وبعدين على فكرة بالنسبة للضوء الابيض
حصلى مرة حاجة شبه كده

كنت عيانة واغمن عليا تقريبا ولقيت نفسي فى قطر والناس اللى قاعدين معايا كلهم ميتين

يعنى كنت بودع
:D


البوست اشتكى من كتر الركنة
باعت يقولى اتوسطولى عند طنطاوى يغيرنى



بص يا طنطاوى يعنى بجد مش هينفع جو القلق دا
مش عارفين نطمن عليك وانت مفيش عنك لا حس ولا خبر
ولا وسيلة نطمن عليك بيها

عارفين انك رجل الغموض
وعلامات الاستفهام تحوم من حولك فى كل اتجاه
وعارفين ان محدش يعرف عنك اى حاجة بس برده لازم لازم لازم وبقول لازم نطمن عليك

اصرف
عاوزين نعرف انك بخير
الغيبة دى مش بعادة
لو مظهرتش فى خلال النهاردة استحمل القلق اللى هعملهولك بقى


المدونة مدونتى ومحدش ليه عندى حاجة


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


على فكرة ألبوم تامر حسنى نزل
:D

عاوزين نعرف رأيك بصفتك كاتب رومانسي
ايه اللى عجبك واللى معجبكش وشيرين كمان نزلت وراغب

يللا يا طنطاوى منتظرين منك بوست فيه رغى كتير عشان نتواصل معاك ونطمن عليك


ولو البوست متحطش فانتظر كل زيارة منى بكومنت

دا تهديد على فكرة
:D


تحياتى

:)

Straightforward said...

ايه يا طنطاوى
برده مفيش بوستات ولا رد على الكومنات؟؟
انت فين بقة
مش بقولك حاجة تقلق

Straightforward said...

لا هيا حاجة تقلق فعلا

Straightforward said...

ادى زيارة كمان بكومنت اهو
وبرده مفيش اى حس ولا خبر
الدنيا هووووووووس هووووووووس

Straightforward said...

وادى زيارة كمان بكومنت كمان
ومازال مفيش رد ولا حس ولا خبر ولا اى حاجة
:((

Straightforward said...

لا جديد برده ...؟؟
:((

Straightforward said...

وبعدين يا طنطاوى ؟
مش هتطمنا عليك بقة؟

Straightforward said...

يكونش النت فاصل يا طنطاوى؟؟

Straightforward said...

ولا تكونش لسه تعبان ؟؟
:((

Straightforward said...

معقول يا طنطاوى كل الوقت دا متخشش ع المدونة؟

Straightforward said...

انا ارجو مكونش عاملة ازعاج
بس انا عاوزة اطمن وليا حق


احضرونا يا جماعة
مش السكوت دا يقلق
؟؟؟؟؟؟؟

Straightforward said...

انا ملاحظة كده انه لسه برده لسه مفيش اى تغير

عادى بقى .. هاجى بكرة تانى ان شاء الله .. يارب تكون الدنيا اتغيرت والضوء الابيض دا بقى فحلقى ولا فزدقى

لان خلاص الضوء الابيض دا عقدلى نفسيتى
ان شاء الله عمرى ما هشترى لمبة بيضا خالص

ولو لقيت ضوء ابيض فى حتة هلف فى شارع تانى

ويارب يكون غيابك دا خير يا طنطاوى

ربنا يستر بس متبقاش قاعد تتفرج ع التلفزيون ومكبر للمدونة وللنت وبتقول يللا نبقى نرد بكرة

:D

Anonymous said...

ايه ده نهار ابيض

يمكن تعبان لسه ومحتاج وقت على ما يكتب تاني
ما انتو عارفينه ما شاء الله بيكتب كتير وطالما بقاله فترة يبقى لسه تعبان
ربنا يقومه بالسلامة
وبلاش قلق بأه،، الواحد مش ناقص :(

لعله خير
لعله خير

مها ميهوووو

Straightforward said...

والله يا مهاميهو انتى عندك حق
بس برده نطمن
انتى مش معايا ان الموضوع يقلق
؟؟

Straightforward said...

شووووف يا طنطاوى انت عامل قلق ازاى
قصدى يعنى انت السبب فى القلق اللى انا عملاه

هو محدش بلغك انى مبهدلة الدنيا هنا فى المدونة اسأل عليك؟

CALM CAT said...

يا نهاااااااار
ايه ده كله
انتى عامله قلق ليه الراجل كويس و كويس جدا كمان
اهدى شويه الموضوع مش مستحق كل ده
بكره يرجع يكتب زى الاول واكتر واكتر واكتر واكتر كمان
بس انا مش مرتاحه للقلق ده كله ؟؟ الاهتمام ده مش طبيعي ؟؟ انتى امن دوله ولا ده اعجاب خفى ولا ايه ؟؟؟؟

Straightforward said...

عجبك كده يا طنطاوى الكلام اللى بيتقلى فى مدونتك دا؟
هو يعنى انا مسألش عن الدكتور الا اذا كنت أمن دولة ولا معجبة ؟؟


عموما انا ماما قالتلى مكلمش فى السياسة وقالتلى كمان ماليش دعوة بشئون حد واسيب كل واحد فى حاله ومتتبعش أخبار الناس أو أرد بالنيابة عن حد .. خاصة يعنى لو كان الحد دا مداش لحد حق انه يرد بداله فى مدونته


ولو احنا هنصنف الناس اللى بتسأل على بعض تحت بند انهم معجبين .. يبقى نقول ايه فى الانسان منصب نفسه سكرتير عام مدونة تندر روز المتحدة .. وعمال يحرج الناس اللى بتعلق فى المدونة؟؟ انا مش هقول بقة


=================

طنطاوى انت مش هترجع بقة؟
زى ماقولتلك انا مش ههدى الا لما اطمن انك بخير .. وترد عليا بنفسك
:((

Dr. Tantawy said...

أنا هكتب قريب ان شاء بس الالهام كان واقف شويه كان بيشم هوا فى اسكندريه و ربنا يسهل ويرجع يشتغل تانى ان شاء الله
دعواااتكم
و متشكر بجد على السؤال والاهتمام ده كله

Straightforward said...

يابختك ياعم طنطاوى ...ويابخت اسكندرية طبعا .. هوا وكمان فى اسكندرية
اوعدنا يااااارب
انا كان عندى اجازة طويلة وكان نفسي اروح اى حتة
بس ماليش نصيب بقى
------------

عموما حمد لله على سلامتك
وسلملى على الالهام
وتحياتى يا طنطاوى
:))